BLF jsou světýlka s tlačítky na dražších VoIP telefonech, která umožní sledovat stav vybraných linek. Stavy jsou: zvoní, obsazeno, volno. Zároveň fungují jako tlačítka rychlé volby. Je to velmi užitečné, protože pravděpodobně nechcete volat nebo přepojovat hovor na někoho, kdo má právě obsazeno. Pokud je kolega na obědě, můžete jeho příchozí zvonící hovor zmáčknutím přebrat a vyřídit. Díky možnosti přebrat zvonící hovor se nemusíte bát přepojení naslepo, protože pokud to nebude nikdo delší dobu na dané lince zvedat, hovor můžete opět přebrat a přepojit jinam.
Pokud váš telefon BLF nepodporuje, ale podporuje více linek (např. SPA941), můžete hovory jiné lince občas vyřizovat díky naší funkci paralelního zvonění. O informaci, která linka je obsazena, přijdete, nicméně probíhající hovory je možné zjišťovat i přes API na webu, nebo na po přihlášení na webových stránkách. Přebírat zvonící hovory je nově možné i bez BLF pomocí speciálních čísel.
Standardně lze odebírat pouze linky v rámci jednoho účtu, povolení odebíráni cizích účtů/linek provádíme ručně na požádání. Je zde potenciální riziko převzetí zvonícího hovoru. Telefon zjišťující stav linky, na kterou nemá nastaveno právo, se může chovat záhadně, protože mu vůbec neodpovíme.
Proxy Odorik podporuje SUBSCRIBE pouze s Eventema dialog a presence všechny ostatní jsou zahazované s Unsupported Event
Tyto telefony značky Cisco jsou následníky legendárních telefonů Linksys SPA9XX. U telefonů řady SPA5XXG či vyšší je možné přikoupit modul s 32 BLF tlačítky SPA500S za cenu o něco málo vyšší než 1000 Kč. Existuje i varianta s displejem a 15ti tlačítky s označením SPA500DS, možné je tlačítky přepínat dvě stránky, tedy možné je sledovat stav až 30 linek. Modul funguje spolehlivě a lze připojit až dva k jednomu telefonu. Dostáváte se tak na nejnižší cenu přepočteno na tlačítko. Zajímavou cenu lze dosáhnout i s vyššími modely Grandstream, ty ale přestože vypadají papírově mnohem pokročilejší, ve skutečnosti fungují problémově. Ostatní pokročilejší telefony jiných značky s více BLF tlačítky jsou často několikanásobně dražší.
Tady si můžete stáhnout šablonu pro tisk štítků: spa500s_sidecar_template_a4.xls (pro libre office - spa500s_blf_template_a4_for_libreoffice.ods šířka sloubce 2,35cm je a výška řádku tabulky 0,97cm)
Vysvětlivky:
Idle state – LED is green
Error state – LED is orange
Ringing state – LED is red (blinking)
Busy or Connected state – LED is red
fnc=blf+sd+cp;sub=666666@$PROXY;ext=cislo_co_se_ma_volat;nme=Jak si linku pojmenuji;vid=1
fnc—Function to be configured
sd—Speed dial
cp—Call pickup
blf—Busy lamp field
sub—Subscribe
666666 - linka v síti Odorik, jejíž stav chceme odebírat
nme - popisek k tlačítku
vid - číslo účtu, ke kterému se tlačítko váže.
Pokud chci využít tlačítko jen jako speed dial, mohu tam vložit např. :
fnc=sd;ext=533533533;nme=Tlačítko rychlé volby, třeba na mobil
Pokud nechcete aby vám speed dial pořád svítil zeleně (což je zavádějící, protože nic se nesleduje)
fnc=blf+sd;ext=799799081;nme=Já mobil
Do telefonů cisco lze nahrát češtinu jen absurdním způsobem pomocí tftp serveru.
Firmware a slovníky - https://software.cisco.com/download/type.html?mdfid=282724650
V Menu Regional dole do položky Dictionary Server Script zadáte cestu, odkud si má český slovník stáhnout.
serv=tftp://192.168.0.111/;d0=English-US;x0=spa50x_30x_en_v756.xml;d1=Czech;;x1=spa50x_30x_cz_v756.xml; serv=tftp://10.0.0.38/;d0=English-US;x0=spa50x_30x_en_v756.xml;d1=Czech;;x1=spa50x_30x_cz_v756.xml;
Poté, co si je jednou stáhne, funkční tftp již nepotřebuje a tftp zdá se je možné zrušit.
V Debianu/ubunut si tftp server pořídím pomocí příkazu apt-get install atftpd, slovníky umístím do /srv/tftp/. Hesla ani nic další není třeba řešit. Vypadá to, že nefunguje přes NAT. tftp server pro windows: http://tftpd32.jounin.net
Nastavení správného času: System→ Optional Network Configuration → Primary NTP Server: např. 0.cz.pool.ntp.org nebo 1.cz.pool.ntp.org , v Regional →Miscellaneous Časové pásmo je GMT +1 a nastavení letního času je “start=3/-1/7/2:0:0;end=10/-1/7/3:0:0;save=1:0:0” http://www.jiribrejcha.net/2007/04/letni-cas-na-ip-telefonu-linksys-spa922/
Nelíbí se Vám, že cisco zvoní maximálně minutu? Nastavuje se to naprosto nečekaně v regional→ cadence kde ono číslo na začátku značí délku vyzvánění.
Klonovat konfiguraci lze jen pomocí tftp serveru. https://supportforums.cisco.com/document/37271/extracting-pushing-devices-xml-configuration Konfiguraci stáhnu na url http://10.0.0.42/admin/spacfg.xml pomocím vimu odmažu řádky s mac adresou a uploadnu pomocí http://10.0.0.43/admin/resync?tftp://10.0.0.38/spacfg_final.xml
Pokud k telefonu nemáte přikoupený přídavný BLF modul, můžete funkci BLF, speed dial, a call pickup nastavit na nevyužitých tlačítkách linek podle obrázků níže. Obrázky jsou z webu telefonu SPA509G, ale vypadá to že návod funguje i pro Cisco/Linksys SPA942 a jiné levnější/starší modely Cisco telefonů.
Telefony Yealink jsou kvalitní telefony čínského výrobce, pro které má zde výhradní zastoupení pro ČR firma joyce.cz. Dovozce tyto telefony Yealink (hlavně levnější typy) přejmenovává na svoji značku Well, což mimo jiné zpomaluje upgrade firmware a dělá i jiné zmatky.
Máme dlouhodobě otestovanou bezproblémovou funkčnost BLF např. s telefonem T38G, s pravděpodobností blížící se jistotě bude BLF bez problému fungovat i u jiných modelů této značky.
K dražším telefonům této značky je možné přikoupit i BLF moduly. Funkci BLF můžete nastavit u nevyužitých tlačítek Linek.
Aby bylo možné přebrat zvonící hovor, je nutné povolit : Account/Advanced/Dialog-Info Call Pickup
Telefony značky Snom jsou dražší telefony, které se v ČR příliš nepoužívají. Funkce BLF je také bezproblémová. Návod pro nastavené telefonů značky Snom.
Pokud je pro Vás spolehlivá funkce BLF důležitá, a potřebujete více jak 8 BLF tlačítek, doporučujeme se značce Grandstream vyhnout. Vícetlačítkové Grandstream telefony je zatím nutné po nějaké době restartovat, aby se správná funkce BLF tlačítek obnovila. (pokud ani po restartu BLF tlačítka nejsou ve správném stavu - byla by to chyba u nás na ústředně - to se ale nestává a můžeme to opravit) Nejméně spolehlivý je telefon GXP2140 s přídavným BLF modulem 2200 EXT. Zkontrolujte si verzi firmware, přesto je možné, že nejnovější verze firmware nemusí problém vyřešit.
Bohužel kvalita firmwaru dražších modelů telefonů značky Grandstream je mizerná, stejně jako jejich podpora. Tedy alespoň podle naší zkušenosti. Dříve, než stihnou vyladit závažné nedostatky a nedokonalosti, mají už další model, nové bugy a nové webové stránky. U žádného jiného výrobce jsme potíže se spolehlivostí BLF nezaznamenali.
Aby bylo přesměrování hovorů jednodušší (asistované i přepojení naslepo se provádělo stejným způsobem), zapněte volbu:
Nastavení/Volací funkce/Auto-Attended Transfer (Česky chybně přeloženo Automatické přesměrování)
Štítky na popis tlačítek - možno vyplnit přímo v PDF prohlížeči a pak vytisknout (zachovejte měřítko 1:1) a zastřihnout a vložit k BLF tlačítkům.
Jako BLF je možné použít i nevyužité klávesy linek vlevo. V tom případě jsou popisky přímo na displeji.
Univerzální tlačítko nastavím místo do módu BLF (viz obrázek výše) do módu “Call Park”. Tlačítko pak funguje dále jako BLF navíc přibude funkce přepojení na slepo jedním dotykem.
Ale zase nejde přebírat zvonící hovory.
Tedy řešením pro přepojení jedním dotykem může být použít dvě tlačítka, jedno jako BLF a to druhé pro transfer - v módu Transfer.
Zdroj informací:
http://forums.grandstream.com/forums/index.php?topic=17824.0
Je to vzácnost.
http://tomeko.net/software/SIPclient/
http://www.dialplate.com/node/66
http://www.3cx.com/blog/news/3cxphone-5-video-blf/
http://www.counterpath.com/bria.html (není zdarma)
http://windowspbx.blogspot.cz/2010/02/interesting-sip-softphone-from-snom.html - snom softfone, emuluje stolní telefon
MicroSIP nepodporuje standard “dialog” (viz níže) a místo toho si pozměnil standard “presence”, takže vyžaduje speciální úpravy na ústředně nevhodné pro ostatní SIP klienty. S Odorikem tedy funguje jen “presence” (online/offline status uživatele), BLF ale nikoli.
Vlastní skript jako ruby sip klient? není to tak složitém jak se zdá - minimalistický příklad má snad jen 200 řádků.
Standard, který přenáší statusy zvoní/obsazeno a též informace o aktuálním hovoru, aby jej bylo možné převzít se jmenuje “dialog”. (RFC-4235)
Standard, který přenáší status online/offline se jmenuje “presence” (RFC 3856).
Obojí je na Odorik.cz možné, ale telefony zpravidla obojí nepodporují.
Vypadá to že Cisco a spousta jiných telefonů podporuje jen “dialog”, tedy nedovede na stejném tlačítku ve stejný čas zobrazovat online/offline status uživatele a zároveň informaci o tom, jestli jeho telefon zvoní nebo je obsazen a kdo mu volá.
Některé telefony (např. drahý telefon Snom, nebo softwarový SIP klient microSIP) si rozšíří standard “presence”, nebo naopak “dialog” tak aby pokryl vše potřebné. Je to ale nestandard, kterým se moc nechlubí a vyžaduje to změny na ústředně, aby vše fungovalo tak jak si to nedokumentovaně naplánovali.
Pracovníci Cisco, kteří nejspíš tuhle nedokonalost z části sami zavinili (podíleli se na definici standardu) na svém vlastním fóru mlží už pět let.
Nejlepším řešením byl bylo, kdyby se telefon přihlásil k odebírání událostí jak “dialog” tak “presence”, tím by se dali získat všechny informace a neporušovat přitom standard. Ale tohle nejednodušší a korektní řešení pokud vím žádného výrobce ještě nenapadlo.
Grandstream sice umí obojí, ale ne ve stejný čas na jednom tlačítku -potřebují dvě tlačítka - tedy také spadá spíše do kategorie - neumím a navíc z jiných důvodů “nespolehlivý”.
Pokud se někdo tváří, že tohle umí, pravděpodobně budete muset mít vlastní pobočkovou ústřednu, která se “nestandardu” telefonu přizpůsobí.
A ony vlastní dražší řešení včetně vlastní ústředny mohou mít i nějaké další nedostatky navíc. Např typicky nedovolí zachovat původní číslo volajícího pokud se hovor přepojí na mobil. Což naše řešení umí.
Dobrý kompromis by mohl být mít vlastní aplikaci na PC či tablet, která by online/offline status ukázala spolu se vším dalším co je potřeba. K dispozici je také naši API. Ale pokud chcete jen hardwarová tlačítka, není to řešení. V podstatě by mohlo stačit, aby každý člověk na příjmu měl svého chatovacího jabber klienta - tedy by bylo vidět zda-li je jeho počítač puštěný a pracuje u něj či nikoli.