Plánují se následující ceny parkování:
Bylo mi řečeno, že nás prý chtějí chránit hlavně proti těm lidem, co by chtěli příští rok parkovat před nádražím za 50 Kč/24 hodin, ale kvůli rekonstrukci nebudou moci. Takže budou nuceni parkovat kousek dále - v podstatě kdekoli je místo za úplně stejnou cenu - také 50 Kč/24 hodin. To přece dává smysl. Nově zřízené parkoviště na starém autobusáku není ani přes den plně obsazené, protože za 50 Kč/den si lze pronajmout garáž. Pokud chci někoho přesvědčit, aby na daném parkovišti parkoval, musím to být za symbolickou částku. Rád bych chtěl upozornit, že nejde o vetřelce, ale jak se k těmto lidem bohužel chováte, ale z většiny jde o občany Břeclavi s okrajových částí, kteří chtějí dále pokračovat vlakem.
Celé to vychází z neschopnosti a neochoty zajistit dostatek parkovacích míst za rozumnou cenu u nádraží, aby tak bylo možné pokračovat vlakem. Je to podstatně ekologičtější než absolvovat celou cestu autem, proto obvyklé argumenty pro omezení automobilové dopravy zde neplatí. Úředníky ani zastupitele také, zdá se, nezajímají ani jiné možnosti, kde snadno a levně rozšířit parkovací místa. Např. na náměstí Svobody zavedením podélného parkováním s nepatrným záborem travnaté plochy, kterou stejně město nestíhá sekat. O takových změnách prý vůbec neuvažovali. Jsou jiné priority. Místo toho plíživě zavádějí placené parkovací zóny a jednosměrky. Nejsou peníze? Připomeňme si proto projekty, ve kterých se utratilo až desítky milionů korun zbytečně.
Projekt, o který se radnice velmi zajímá, je vysázení zeleně a předláždění prostoru před nádražím. Původně vyhrál návrh, který vůbec s žádnými parkovacími místy nepočítal, snažil se vytlačit veškerou dopravu někam pryč. Místo parkovacích míst měla být před nádražím zeleň, posezení a vodní atrakce, protože to jsou zjevně činnosti, pro které většina lidí navštěvuje nádraží. Projekt předláždění a vysázení zeleně měl být původně za 30 milionů, později za 40 milionů. Odstranění všech parkovacích míst naštěstí neprošlo, takže se plány musely předělat. Nová verze obsahuje kašnu (časem nádrž na odpadky?), sochu lokomotivy, posezení (pro bezdomovce?), ale pokud povezete babičku na nádraží, bude muset jít až od kostela pěšky. Projekt také plánuje dva přechody nesmyslně vedle sebe. Odhadovaná cena je nyní 60 milionů. Proč? Nelze použít stávající kočičí hlavy? Byl architekt nějak motivován, aby nevymýšlel příliš drahé změny a např. využil stávající použitelné části? Přepracování plánů jistě nebylo zadarmo.
Aby to vypadalo, že něco dělají pro zvýšení počtu parkovacích míst, když se v anketách dozvěděli, že o to lidi stojí, nedávno vypsali architektonickou soutěž na parkovací dům, který by mohl nahradit nově vybudované parkoviště na starém autobusovém nádraží. Zapomněli ale architektům říci, že naprosto klíčová je rozumná cena. Vyhrál nesmyslně předražený projekt za 220 miliónů, přestože v době soutěže se mluvilo jen o 100 milionech. Nedovedu si takové zdražení vysvětlit jinak, než že konstrukce je ocelová a došlo mezitím k výraznému zvýšení ceny oceli. Nicméně v době, kdy byl vyhlášen vítěz soutěže - červen 2021 - byla cena oceli vyšší než dnes, tedy vítězný projekt neměl vyhrát, ale být vyloučen. Obecně platí, že architektonická soutěž je nejdražší způsob, jak něco realizovat. Parkovací domy se vyrábí jako skládačka a je dobré začít tím, že se zeptám na ceny přímo výrobce, včetně doporučení zhotovitele s nejlevnější realizací.
Máme zbytečně velké autobusové nádraží zhruba o dvojnásobné velikosti, než je ideální. Na nádraží se vejde necelých 20 autobusů současně, přitom by stačila kapacita poloviční. Ano, řidiči autobusů a dopravní společnosti jsou jistě pro co největší autobusové nádraží, ale je to věc kompromisu. Pro cestující je menší autobusové praktické, protože stanovišť je méně a nejsou tak daleko a nejsou tak daleko od sebe. Běžně se tam pohybuje autobusů jen několik. Nejsou to jen náklady na výstavbu a údržbu ne úplně atraktivního místa, ale též chybějící místo pro parkování před nádražím. Přesto mají autobusy vyhrazené parkovací stání i na ulici Slovácké vedle bývalého autobusového nádraží a blokují tak možná parkovací místa pro veřejnost. Nejlepší poloha pro parkovací dům by byla v části současného autobusového nádraží, nebo nad ním.
Na závěr bych chtěl podotknout, že představitelé města by měli především hájit potřeby obyvatel. To jest dostatek parkovacích míst pro všechny. Místo toho se snaží parkování zkomplikovat a ještě za něj vybírat poplatky. Nejsme tak obrovské město jako Praha nebo Brno, kde to bez parkovacích zón opravdu nejde. Pokud nedokážu zajitstit dostatek parkovacích míst jak chtějí do budoucna zajistit dostatek nabíjecích míst pro elektroauta? Místo toho se snaží parkování zkomplikovat a ještě za něj vybírat poplatky.
JUDr. Josef Darmovzal - vedoucí oddělení dopravy a přestupkového řízení, tajemník komise dopravy josef.darmovzal@breclav.eu Tel: 519311347 Náměstí T.G. Masaryka 42/3 Číslo dveří: 801; Bc. Pavel Bertók - zastupitel za ANO - člen finančního výboru a komise dopravy – pavel.bertok@breclav.eu; Bc. Miroslav Šalé – předseda komise dopravy, Ing. Miroslav Loučka – místopředseda komise dopravy; Ing. Bořek Zvědělík, Ing. Daniel Trubač, Ing. Martin Stöhr - členové komise dopravy.
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/parkoviste-nadrazi-urady-breclav-namesticko-oprava-ruseni.A200214_533073_brno-zpravy_mls – kritika první verze předláždění, bez parkoviště, ale s vodními prvky, rok 2020 – tehdy se odhadovala cena předláždění na 30 milionů
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/breclav-prednadrazi-upravy-promena-zelen-parkovani-socha.A230411_120802_brno-zpravy_azu – idnes informuje o poslední verzi návrhu předláždění
https://brno.rozhlas.cz/prednadrazi-v-breclavi-neni-ani-po-trech-letech-od-dokonceni-rekonstrukce-8906358 – z článku plyne, že nejnovější verze předláždění má přijít na 60 milionů
https://breclav.eu/bude-poldr-pred-breclavskym-nadrazim – je tam odkaz na poslední verzi návrhu předláždění, která obsahuje železniční monument, kašnu, stříšky pro taxikáře, parkovací místa a místa pro odstavení maximálně 90 kol.
https://breclav.eu/urad-sluzby-parkovani-ve – popis byrokracie s vydáváním parkovacích karet na rok.
https://breclav.eu/urad-vyhlasky-a-narizeni-parkovani – odkaz na ceník parkovného Břeclav
https://breclav.eu/breclav-postavi-u-nadrazi-novy-parkovaci-dum – vyhlášení vítěze architektonické soutěže soutěže na parkovací dům 3.6.2021 – mluví se o 100 milionech a 228 parkovacích místech. V této době cena oceli dosahovala vrcholu.
https://tradingeconomics.com/commodity/steel – vývoj cen oceli na světových trzích. Graf vysvětluje náhlé zdražení staveb s ocelovou konstrukcí. Podle tohoto grafu ale není současná cena vyšší než např. v roce 2019. Nejvyšší byla v roce 2021 kdy se konala architektonická soutěž. Samozřejmě architekt nemusel volit konstrukci ocelovou, ale železobetonovou, kde se cena oceli promítne méně. Předpokládám ale, že neměl dostatečnou motivaci k tomu, držet cenu nízkou.
https://breclav.eu/urad-sluzby-parkovani-ve – popis byrokracie s vydáváním parkovacích karet na rok.
https://breclav.eu/urad-vyhlasky-a-narizeni-parkovani – odkaz na ceník parkovného Břeclav
https://mpbv.cz/aktualne/aktualni-deni-v-breclavi-archiv/400-platba-parkovneho-mobilem-od-1-11-2020 – možnost platit parkovné v Břeclavi mobilem od 1.11.2020. Přesto je problém dovolit jiné možnosti než 50 Kč/24 hodin na ulicích, které mají (nebo by po drobných úpravách mít mohly) přes den volná místa?
Zastupitelé města Břeclavi - https://breclav.eu/urad-zastupitelstvo Všimněte si, že neuvádějí ani strany za které jsou, proto je těžké rozpoznat opozici. Stranická příslušnost je vidět zde https://www.novinky.cz/p/vysledky-voleb/2022/komunalni-volby/obec/584291-breclav nebo zde https://breclavsky.denik.cz/volby/komunalni-2022/?obec=584291 vládnou ale jen koalice ANO a Mladí a neklidní, ostatní jsou v opozici.
https://viadesigne.eu/ - firma která na základě zadání promýšlí detaily a provádí nákresy
Připomínky, nepřesnosti nápady a návrhy prosím na xsouku05@seznam.cz Petr Soukup tel:799799081, nebo Jiří Kalabis jirkakal@centrum.cz tel: 778709678
Místa kde je možné levně přidat parkovací místa změnou z podélného parkování na příčné a částečným zabráním travnaté plochy.